Close

Jaka piłka gimnastyczna do ćwiczeń w domu? Ranking

Niedroga, uniwersalna i dająca oszałamiające rezultaty. Właśnie dlatego piłka gimnastyczna powinna znaleźć się w każdym domu, nie tylko w gabinetach profesjonalistów. Jaką piłkę do ćwiczeń wybrać? Jakie rodzaje piłek gimnastycznych są najpopularniejsze? Co właściwie zyskasz na ćwiczeniu z piłką w domu? Odpowiedzi na wszystkie pytania w poniższym artykule.

Po co piłka gimnastyczna w domu? Do czego może się przydać?

Piłki gimnastyczne to podstawowe wyposażenie siłowni i gabinetów rehabilitacyjnych. Ze względu na niską cenę i wszechstronne zastosowanie, warto mieć przynajmniej jedną piłkę w swoim mieszkaniu.

Dlaczego warto kupić piłkę gimnastyczną?

  • jest uniwersalna – sprawdzi się jako ergonomiczne siedzisko, ławeczka i przyrząd do ćwiczeń
  • pomaga rozciągać i rozluźniać mięśnie
  • idealna do rehabilitacji, ćwiczeń ogólnorozwojowych, pilatesu, fitnessu oraz do zabawy
  • odpowiednia dla osób w każdym wieku – dzieci, dorosłych i seniorów

Jakie są rodzaje piłek gimnastycznych?

Piłki do ćwiczeń są z reguły bardzo uniwersalne, co nie oznacza jednak, że wszystkie są takie same. Jakie rodzaje piłek wyróżniamy?

Piłka do fitnessu

Klasyczna piłka gimnastyczna nazywana także Swiss Ball lub piłką do pilatesu. Ich średnica waha się od 55 do 85 cm. Najczęściej są wykonywane z materiału PCV, który jednak może mieć różną grubość, a więc i różną wytrzymałość.

Piłka gimnastyczna ABS

Bardziej trwała i odporniejsza na uszkodzenia wersja klasycznej piłki. Do jej produkcji używa się systemu ABS (Anti-Burst), czyli tworzywa niepękającego nawet po przebiciu. To bezpieczniejszy, a często także bardziej wytrzymały wybór.

Piłka gimnastyczna z uchwytami

Gimnastyczne piłki wyposażone w uchwyty zostały stworzone z myślą o treningach fitness i korygowaniu postawy poprzez zabawę. Piłka z rogami sprawdzi się podczas dzikich harców i zabaw, nie przeciążając delikatnego, dziecięcego kręgosłupa. Z kolei mocne uchwyty z linkami poszerzą ilość ćwiczeń, które możesz wykonywać na piłce gimnastycznej.

Piłka rehabilitacyjna z kolcami

Dodatkowe kolce masują mięśnie, rozluźniają je i stymulują je, dzięki czemu są bardziej dotlenione i lepiej odżywione. Poprawa ukrwienia skóry to świetny sposób na jej wygładzenie i zmniejszenie ilości cellulitu, co z pewnością docenią kobiety.

Mini piłka gimnastyczna

Piłka gimnastyczna o wielkości 15-25 cm. Stosuje się ją w celu zwiększenia trudności ćwiczeń lub wzmocnienie mięśni danej partii ciała. Piłka gimnastyczna typu mini może być gładka, jednak częściej spotyka się modele z kolcami.

Jak dobrać piłkę gimnastyczną? Na co zwrócić uwagę?

Kupujesz piłkę gimnastyczną z myślą o szybkim powrocie do zdrowia? Chcesz schudnąć do następnego lata? Niezależnie od tego, jaki powód Ci przyświeca – pamiętaj, aby zwrócić uwagę na najważniejsze parametry:

  • Przeznaczenie i rodzaj piłki – piłki gimnastyczne różnią się między sobą dodatkami, a więc i dodatkowymi funkcjami. Przykładowo, piłki do rehabilitacji i masażu dla kobiet w ciąży będą inne od modeli z rogami do zabawy dla dzieci.
  • Wzrost ćwiczącego – wzrost to jeden z najważniejszych parametrów, który musi być wzięty pod uwagę przy wyborze piłki do ćwiczeń.
  • Maksymalne obciążenie piłki – waga jest równie ważna. Pamiętaj, że każdy model ma swoje dopuszczalne obciążenie. Najbardziej uniwersalne są te o dużej wytrzymałości.
  • Wielkość piłki gimnastycznej – czyli średnica piłki, która musi być dopasowana do wzrostu osoby ćwiczącej.
  • Jakość i materiały wykonania – zastosowany materiał ma wpływ na wytrzymałość całej piłki, jej odporności na uszkodzenia mechaniczne, ślizganie się po podłodze i przyczepność do podłoża. 

ZOBACZ TEŻ: Jak dobrać gumy do ćwiczeń i jak ćwiczyć w domu?


Ranking piłek gimnastycznych

1. Uniwersalna piłka gimnastyczna 75 cm

Uniwersalna piłka gimnastyczna 75 cm

Piłka gimnastyczna wykonana z materiału PCV. Jest odporna na uszkodzenia i elastyna, dzięki czemu udźwignie do 300 kg maksymalnego obciążenia. Nie posiada wypustek. Jest delikatnie prążkowana, co zwiększa jej przyczepność i całkowicie niweluje ślizganie się podczas ćwiczeń. W zestawie znajdziesz pompkę, dlatego możesz użyć piłki od razu po zakupie.

Zalety
duża średnica 75 cm sprawdzi się nawet u wysokich osób
elastyczny materiał jest odporny na przetarcia
maksymalny udźwig to 300 kg
w zestawie pompka do dmuchania piłki
uniwersalna i wszechstronna
Wady
piłka nie ma wypustek ani dodatkowych uchwytów

2. Duża piłka gimnastyczna 85 cm i rehabilitacji Veovision Sport

Duża piłka gimnastyczna 85 cm i rehabilitacji Veovision Sport

Klasyczna piłka gimnastyczna dla wysokich osób, gdyż jej średnica to aż 85 cm. Piłka jest wykonana ze wzmocnionego materiału PCV, dzięki czemu nie wybucha przy uszkodzeniu i udźwignie aż do 300 kg obciążenia. W komplecie znajduje się pompka, dlatego możesz od razu cieszyć się napompowaną piłką.

Zalety
w komplecie znajduje się pompka
maksymalne obciążenie to aż 300 kg
nie przesuwa się podczas ćwiczeń
Wady
piłka może okazać się zbyt duża dla osób poniżej 170 cm wzrostu

3. Gimnastyczna piłka do fitnessu

Gimnastyczna piłka do fitnessu

Elastyczna i wytrzymała piłka do ćwiczenia w domu i na siłowni. Piłka wykonana jest z PVC, czyli materiału standardowo używanego do produkcji piłek do ćwiczeń. Nie ma żadnych wypustek i uchwytów, dzięki czemu jest wszechstronna. Średnica piłki po napompowaniu wynosi aż 80 cm, dlatego sprawdzi się u wyższych osób. Do zestawu dołączono wygodną pompkę 

Zalety
duża średnica (80 cm) świetna nawet osób powyżej 180 cm wzrostu
w zestawie znajdziesz pompkę
idealna do rehabilitacji i ćwiczeń w domu
Wady
brak dodatkowych uchwytów
maksymalna waga użytkownika to 100 kg

4. Tania piłka gimnastyczna z pompką w zestawie

Tania piłka gimnastyczna z pompką w zestawie

Piłka do ćwiczeń i zabawy. Średnica 65 cm sprawia, że idealnie nadaje się dla niższych osób i dzieci. Ten model nie posiada wypustek, ani dodatkowych uchwytów, mimo to jest bardzo uniwersalna. Maksymalne obciążenie piłki nie może przekroczyć 100 kg, a poręczna pompka pozwala na szybkie napełnienie piłki powietrzem.

Zalety
odpowiednia dla dzieci i dorosłych o niskim wzroście
niska cena adekwatna do jakości
w zestawie znajdziesz pompkę
Wady
maksymalne obciążenie to 100 kg
nie sprawdzi się u osób powyżej 170 cm wzrostu
w razie pęknięcia może wybuchnąć

5. 4FIZJO piłka gimnastyczna 65 cm

4FIZJO piłka gimnastyczna 65 cm

Piłka gimnastyczna marki 4FIZJO jest produktem, który możemy wykorzystać zarówno do rehabilitacji, jak i regularnych ćwiczeń gimnastycznych. Producent zachwala przede wszystkim wysokie bezpieczeństwo użytkowania piłki. Poza dobrą jakością samej gumy, z której została wykonana, została ona wyposażona w system anti-burst, który nawet po uszkodzeniu piłki pozwala na powolne uchodzenie powietrza, dzięki czemu ryzyko upadku jest znacznie zmniejszone. Dodatkowym plusem jest pompka dołączona do zestawu, która dzięki systemowi pull&push pozwala na niezwykle szybkie napompowanie piłki. Średnica piłki po napompowaniu to 50 cm. 

Zalety
system anti-burst
wysokiej jakości guma
pompka z technologią pull&push w zestawie
Wady
brak dokładnej informacji o rodzaju tworzywa, z jakiego wykonana jest piłka

6. Klasyczna piłka do ćwiczeń 65 cm

Klasyczna piłka do ćwiczeń 65 cm

Piłka Hop-Sport o wszechstronnym zastosowaniu. Jej średnica to 65 cm, co czyni ją odpowiednią dla starszych dzieci i dorosłych do 170 cm wzrostu. Maksymalne obciążenie piłki nie może przekraczać 100 kg. Oprócz piłki, w zestawie znajduje się także pompka i specjalny uchwyt do wyciągania zaworu.

Zalety
idealna dla dzieci i niższych dorosłych
w komplecie znajdziesz pompkę
nie ślizga się po podłodze
Wady
nieodpowiednia dla bardzo wysokich osób
maksymalne obciążenie to 100 kg

7. Piłka rehabilitacyjna 55 cm Aqua-Sport dla dzieci i dorosłych

Piłka rehabilitacyjna 55 cm Aqua-Sport dla dzieci i dorosłych

Uniwersalna piłka do ćwiczeń dla osób do 170 cm wzrostu. Piłka Aqua-Sport jest odporna na uszkodzenia, a po przebiciu nie wybucha, dzięki zastosowaniu systemu Anti Burst. Maksymalne obciążenie piłki wynosi 120 kg. Jej średnica to niecałe 55 cm, dlatego najlepiej sprawdzi się dla dzieci i osób o niskim wzroście. W zestawie dodatkowo znajdziesz niewielką pompkę.

Zalety
wyposażona w technologię Anti Burst, która chroni przed wybuchem i zwiększa odporność na uszkodzenia
odpowiednia dla niższych osób i dzieci
w zestawie znajdziesz pompkę
Wady
nie sprawdzi się dla osób powyżej 170 cm wzrostu
maksymalna waga użytkownika do 120 kg

8. HMS – piłka gimnastyczna z systemem Anti Burst

Niesamowicie wytrzymała piłka od firmy HMS. Piłka jest delikatnie prążkowana, ale nie posiada wypustek. Średnica tego modelu to 65 cm, dlatego przeznaczona jest dla osób o ok. 170 cm wzrostu. Wyróżnia ją technologia Anti Burst, która zabezpiecza piłkę przed wybuchem. W zestawie znajdziesz poręczną pompkę.

Zalety
piłka z systemem Anti Burst, dzięki czemu nie wybuchnie w momencie uszkodzenia
w zestawie znajdziesz pompkę
uniwersalny rozmiar
nie ślizga się
Wady
nie posiada wypustek
produkt ze średniej półki cenowej
maksymalna waga użytkownika to 100 kg

9. Rehabilitacyjna piłka z wypustkami Maxy

Rehabilitacyjna piłka z wypustkami Maxy

Piłka o średnicy 65 cm wykonana z materiału PVC. Ze względu na mniejszą średnicę, piłka nadaje się dla osób do 175 cm wzrostu. Piłka do połowy pokryta jest wypustkami, które wspaniale pobudzają krążenie. Jej maksymalne obciążenie to 200 kg.

Zalety
maksymalne obciążenie to 200 kg
wyposażona w masujące wypustki
materiał PCV jest wytrzymały i nie ślizga się
Wady
brak pompki w zestawie
zbyt mała średnica dla osób powyżej 180 cm wzrostu

Jak dobrać piłkę gimnastyczną do wzrostu?

Aby wybrać idealną piłkę do ćwiczeń, musisz dobrać ją do swojego wzrostu. Oto krótki przewodnik, jaką wybrać piłkę w zależności od wzrostu.

  • 55 cm dla osób od 151 do 165 cm wzrostu
  • 65 cm dla osób od 166 do 175 cm wzrostu
  • 75 cm dla osób od  176 do 190 cm wzrostu

Osoby i dzieci poniżej 140 cm wzrostu powinny wybrać małą piłkę o średnicy 35 cm, natomiast dla wysokich osób (>190 cm) przeznaczona jest piłka o średnicy 85 cm.

Jakie są najbardziej standardowe rozmiary piłek do ćwiczeń?

Najpopularniejsze rozmiary tradycyjnych, dużych piłek do ćwiczeń to 55 – 75 cm. Nie oznacza to, że nie znajdziesz piłek o niestandardowej wielkości. Producenci specjalizujący się w sprzęcie gimnastycznych i rehabilitacyjnym oferują także piłki do ćwiczeń o wielkości 45 cm, a nawet 85 cm.

Piłka gimnastyczna z wypustkami czy bez?

Gimnastyczne piłki nie muszą służyć tylko do ćwiczeń i rehabilitacji – świetnie sprawdzą się także do masażu i relaksu. Piłki gimnastyczne wyposażone w wypustki rozluźniają mięśnie, poprawiają ich ukrwienie. Dbają o odżywienie i dotlenienie mięśni. Jeśli czujesz się spięty i zesztywniały – wybierz piłkę do ćwiczeń z wypustkami.

Zalety piłek gimnastycznych z kolcami:

  • masują kręgosłup, mięśnie i ścięgna
  • rozluźniają napięte partie ciała
  • poprawiają ukrwienie ciała, a więc zmniejszają cellulit i wygładzają skórę
  • przyspieszają rehabilitacje po urazach kończyn

Piłka gimnastyczna bez kolców i wypustek nie ma aż takich właściwości masujących. W dalszym ciągu jest zbawienna dla kręgosłupa, a przy tym jej cena jest nieco niższa.

Piłka gimnastyczna dla dzieci - doskonała zabawa i ćwiczenia

Piłki do ćwiczeń polecane są najczęściej dorosłym, osobom starszym i kobietom w ciąży. Wspomina się o nich w przypadku rehabilitacji, wzmacniania ciała i poprawienia koordynacji ruchowej. Jednak piłki gimnastyczne to także źródło zdrowej zabawy dla dzieci.

Piłki gimnastyczne dla dzieci (szczególnie te wyposażone w rogi) pomagają zadbać o zdrowy i mocny kręgosłup. Korygują posiadane wady postawy i chronią przed pojawianiem się nowych. Jeżeli Twoje dziecko nie jest w stanie spokojnie siedzieć przy odrabianiu lekcji na tradycyjnym krześle, piłka gimnastyczna jest idealną alternatywą. Delikatne bujanie się podczas siedzenia pomaga skupić się na lekcjach. Dziecko szybko się nie znudzi i przestanie się garbić.

Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną? Kilka porad

O uniwersalności piłki gimnastycznej możemy pisać i pisać. I nie jest to wcale tani chwyt. Piłki gimnastyczne znajdą zastosowanie przy wykonywaniu niemal wszystkich rodzajów ćwiczeń. O czym musisz pamiętać, ćwicząc z piłką gimnastyczną?

  1. Po pierwsze – nic na siłę. Ćwiczenia na piłce mogą być z początku trudne, szczególnie jeśli brakuje Ci koordynacji. Zacznij od prostego siedzenia i leżenia na piłce, aby wyczuć jej balans i swoje możliwości.
  2. Pamiętaj o antypoślizgowych butach. To szczególnie ważne, jeśli ćwiczysz na ślizgiej podłodze. Piłka ma bardzo dobrą przyczepność, ale Twoje stopy niekoniecznie. Bez odpowiednich butów możesz szybko z piłki spaść.
  3. Nie zapomnij o rozciąganiu! Ćwiczenia z piłką wydają się łatwe i lekkie. Jednak to tylko pozory – potrafią dać w kość nawet najgłębszym mięśniom. Koniecznie pamiętaj o odpowiedniej rozgrzewce.

ZOBACZ TEŻ: Domowa siłownia – jak zrobić i jaki sprzęt kupić? Porady i ranking


Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną - zestaw przykładowych ćwiczeń

W przypadku ćwiczeń z piłką ogranicza cię tylko Twoja wyobraźnia. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że początki są najtrudniejsze, dlatego mamy dla Ciebie zestaw ćwiczeń z piłką gimnastyczną idealnych na początek.

Skłony z piłką gimnastyczną

Piłkę złap obydwoma rękoma, stań w rozkroku na szerokość bioder. Wyprostuj ręce, unieś piłkę nad głowę. Wykonuj powolne, ale płynne skłony, dotykając piłką podłogi.

Piłka gimnastyczna i rozciąganie tułowia

Umieść piłkę między nogami. Delikatnie ściśnij ją nogami. Zacznij wykonywać skłony na obie strony, starając się utrzymać piłkę w tym samym miejscu.

Brzuszki na piłce gimnastycznej

Usiądź na piłce, a następnie zsuń się w dół, aby środek piłki podpierał Twoje plecy. Nogi umieść na szerokości bioder i zegnij je pod kątem prostym. Stopy umieść płasko na podłożu. Odchyl się do tyłu, całkowicie kładąc się na piłce. Napnij mięśnie brzucha i przybliż barki do bioder. Powtórz ruch.

Ćwiczenia na łydki z piłką

Piłkę umieść przed sobą. Jedną z nóg oprzyj stabilnie na piłce. Obie ręce unieś nad głowę, w tym samym czasie dociskając delikatnie nogą piłkę do podłogi. Staraj się zachować balans. To samo ćwiczenie powtórz na drugą nogę.

Piłka gimnastyczna co daje? Czyli jak wpływa na zdrowie?

Piłka gimnastyczna co daje?

Właściwości prozdrowotne piłki do fitnessu doceniają rehabilitanci i personalni trenerzy. Jakie korzyści płyną z używania piłki gimnastycznej w domu?

  • piłka gimnastyczna odciąża kręgosłup i ułatwia wykonywanie wielu ćwiczeń (brzuszki, przysiady, planki) bez obciążania stawów
  • poprawia koordynację ruchową, mobilność i równowagę
  • wzmacnia mięśnie głębokie, które odpowiadają za prawidłową postawę i zdrowy kręgosłup
  • zmniejsza cellulit
  • pomaga wyrzeźbić i wzmocnić całe ciało
  • zmniejsza stres i rozluźnia mięśnie
  • stymuluje pracę narządów wewnętrznych poprzez masaż

Jak napompować piłkę gimnastyczną?

Większość piłek gimnastycznych sprzedawana jest w zestawie ze specjalną, małą pompką do pompowania. Umieść cienki koniec pompki lub wężyk w zaworze i zacznij pompować. Nie powinno zająć Ci to więcej niż kilkanaście minut. Na koniec zatkaj zawór, uważając na uciekające powietrze.

Piłka gimnastyczna czy warto?

Jeśli masz w domu miejsce na piłkę gimnastyczną, zdecydowanie warto! Pamiętaj, że piłka to nie tylko kolejny gadżet dla aktywnych. To zdrowy wybór dla pracujących zdalnie; piłka gimnastyczna do siedzenia zastąpi krzesło przy biurku i zadba o przeciążony kręgosłup. Jej cena jest bardzo atrakcyjna, a po spuszczeniu z niej powietrza zajmuje bardzo mało miejsca i jest łatwa w przechowywaniu. 

Podsumowanie

Piłki do ćwiczeń sprawdzą się w każdym domu. Doceni je każdy – amatorzy, profesjonaliści, dzieci, kobiety w ciąży i starsi. To tani sposób na relaks i wzmocniony kręgosłup. Wybrałeś już piłkę dla siebie? Koniecznie daj nam znać w komentarzach poniżej.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zamknij